söndag, november 07, 2004

Zoo = Sco

Jag tillbringade större delen av lördagen på Nordens Arks djurpark. www.nordensark.se Hela famlijen hade en jätteskön dag. Härligt höstväder och god matsäck. Vi såg alla djuren utom nån sorts get. Vargar, lodjur, höns, ankor. Fick lite idéer till vårt eget hönshus en toppendag helt enkelt.

Det var dock en sak som slog mig då jag gick bland alla hägn. De olika djurens hägn var utformade olika för att passa de olika djuren. I hackspettens voljär var till exempel alla träpålar klädda med plåt. Föst förstod jag inte varför, men så snart det eviga knackandet startade så insåg jag. Hacke och hans fru Hacka? skulle perforerat stoplarna på några veckor.


En Hornuggla glodde ut genom gallret så det en stund kändes som jag var iaktagen snarare än iaktagare. Tanken for iväg och gav mig tanken att en ganska stor installation skulle vara kul att skapa. En stor byggnad där en mängd olika hägn kunde byggas upp för att inhysa olika typer av människor. Det kunde vara en bur med en Alkoholist, en annan med en Pederast, andra som kunde fyllas med en Svensson, ett par Karriärrister, en finnig Civilingejör, en Gudrun Sjödén Tant, ett par Lesbiska och så vidare. Tänk er, man kunde ta med familjen och gå och titta på ett tvärsnitt av olika representationer av mänsklighet. Burarna måste naturligtvis vara anpassade för den eller de människor den ska hysa. En alkoholist får ha den rekvisita den behöver för att trivas och en Civilingenjör några skivor med Thomas Ledin och en räknesticka.

För att fylla en större människopark skulle det krävas en så stor mängd skådespelare att kårens arbetslöshet kunde elimineras helt. Halvt på skoj och halvt på allvar tycker jag att det är en bra idé. Det skulle vara väldigt kraftfullt att få se representation av de olika personlighetsdelar man själv är sammansatt av, igenkännandet är en stark feedback för förändring.