torsdag, november 18, 2004

Flykt från Amerika eller från Amerikaner

Av någon outgrundlig andledning har jag i mer än ett år prenumererat på nyhetsbrevet Escape from America. Jag vet inte riktigt varför, men jag tror det beror på att jag inte kan låta bli att fascineras över den fantastiska titeln Escape from America. Varje gång nyhetsbrevet ramlar ned i min inkorg ställs jag återigen inför frågan om vad de flyr ifrån. Det finns en underliggande webbplats till detta nyhetsbrev också, Escape Artist, heter den. Man kan få råd och tipps om allt mellan himmel och jord som rör hur du ska flytta ifrån USA och bli lycklig någon annan stans. Vad gillar ni rubriker som Restart your life overseas?

Jag undrar stilla om det bara är Amerikaner som är så inskränkta att de tror att man kan börja ett nytt liv och bli lycklig bara genom att flytta sin kropp till en annan koordinat på jordgloben. Tyvärr är det nog inte så! Jag sitter själv drömmande och surfar runt bland de vackra bilder och fantastiska, havsnära, egendomar med egna poollandskap som siten marknadsför. Det verkar dock som man skulle behöva vansinnigt mycket pengar för att restarta sitt life på andra sidan en sjö. Förmodligen har de som kan ha råd med de egendomar som saluförs redan en liknande egendom i någon Amerikansk stat. Så, förutom vädret i vissa fall, vad är det då som skiljer landet av mjölk och honung från det man lämnar? Knivskarpt eller inte, men jag tror att just här ligger lösningen som kan få mig att säga upp prenumerationen på Escape from Americas nyhetsbrev. Jag kan få frågan varför besvarad. Varför ska man fly från Amerika?

När jag mer ingående studerar vad som finns att läsa i nyhetsbrevet inser jag att titeln är direkt felaktig. Det är inte frågan om att fly från Amerika utan att ta det med sig till en plats där det är bättre väder, lättare att få tag på marijuana och där man än mer kan få känna sig som en del av ett privilegierat fåtal. För tänk er om alla plötsligt ville få en egen plats på en paradisö, en egen plats om är lite hemlig som bara några upptäckt, de som vet hur livet egentligen skall levas.

Jag inser att det inte är något fascinerande med nyhetsbrevet
Escape from America, det är som sagt bara ännu en yttring av den gamla tesen som klart definierar kapitalismens grundläggande idé som utgår ifrån att alla kan tillhöra ett privilegierat fåtal. Det tål att upprepas, hur många gånger som helst!

Dock, kommer jag att fortsätta prenumerera på nyhetsbrevet. Det är ett mycket billigt sätt att turista i de mest underbara miljöer jorden runt. Det är dessutom helt riskfritt och man behöverinte riskera att se något fult eller otäckt, det finns inte med på bilderna. Det har flytt någon annan stans. Kanske till Amerika?