torsdag, november 11, 2004

Ut och IN

När jag hörde något program på radion häromdagen om utbildning började jag fundera över varför det heter just UT-bildning. Vad är det som kommer ut och från vem? När jag tänker på lärande så är det nog mer som att jag tar IN något. Kan det vara så att någon tagit fasta på tesen att det krävs hårt arbete att bilda sig och då fokuserat på transpiration, UT-dunstningar, då ordet UT-bildning formades?

Nåväl, tanken ledde mig vidare till att det istället borde heta något med IN, IN-bildning lätt naturligt. Det ligger ju farligt nära ordet IN-billning. Det ledde mig till tanken att UT-bildning nog i många fall är det samma som IN-billning. Efter en viss form av kunskapsförmeding kan man ibland känna det som man blivit utsatt för IN-billning snarare än UT-bildning. Helt nyligen deltog jag i en kurs för att bli certifierad projektledare. En hel del matnyttigt, men själva certifieringen som består i ett långt prov med massa kryssfrågor fick mig att förstå att det viktigaste som förmedlades på den kursen snarare var en IN-billning att man var en duktig projektledare än att förmedla de kunskaper man behöver för att UT-vecklas. Inte vet jag om det ligger något i det här resonemanget, det ser ganska IN-vecklat UT.