fredag, november 05, 2004

Privat Stat

Apropå privatiseringar


Posten förlorade pengar och genomförde en stor förändring. Alla postkontor stängdes och många människor blev arbetslösa. Nu hämtar vi paketen i livsmedelsaffären eller på bensinmacken. Uppenbarligen är SJ nu i samma situation och lösningen ter sig ju, i ljuset av Postens framgångar, entydig. Lägg ner alla stationer, sälj alla tåg, bryt upp rälsen och avskeda all personal. Varför ska SJ hålla fast vid en föråldrad affärsmodell och sköta sina transporter själva? Kontraktera istället livsmedels grossister och andra som transporterar gods över Sverige, bygg ett avancerat IT system för bokning och reservation för någon miljard. Sedan kan vi resenärer boka våra biljetter på macken och samåka med mjölk och bensin eller varför inte lifta till jobbet med grisbilen?

Kanske kunde konceptet utvecklas så att Posten och SJ kunde samarbeta. SJ resenären kunde ju ta med sig posten på grisbilen och dela ut den till en livsmedelsaffär i närheten av adressaten. Då kan ju Posten sälja av sina lastbilar också. Andra samhällsfunktioner skulle kanske även de kunna avvecklas. Larmnumret 112 kunde ju kopplas till närmaste bensinstation som kunde hyra ut en slangbil till de resenärer som för tillfället väntar på transport. På sin väg till släckningsarbetet kunde de säkert dela ut en del post och kanske hjälpa Polisen att spana efter bovar. Alltihopa kunde sändas ut via Internet som en dokusåpa utan slut, för det är väl vad det ska föreställa?

En betraktelse från en blivande Resenär, Brevbärare, Sopkörare, Brandman och Polis