tisdag, december 28, 2004

Utan hund - en personlig flodvåg

Oberoende av väder, ser jag ofta då jag åker till jobbet en kvinna i övre medelåldern som rastar en hund, en schäfer. Om hon är på väg bort eller hem vet jag inte, kanske går hon en lång promenad i skogen strax bredvid, men när jag ser henne går hon alltid vid sidan av den hårt trafikerade riksvägen och sneddar in på en rastplats. Kanske hon samlar burkar eller så har hon en genväg till sitt hus som börjar längre in på rastplatsen. Kvinnan är kraftigt byggd och har ofta ett huckle på huvudet, en yngre kvinna skulle säkert valt en mössa istället, hon är nog över sextio en bit. Jag inbillar mig att hennes ganska tunga gång kommer från många år arbete på ett litet jordbruk. Kanske ensam eller med en man som nog är död eller borta sedan länge. Hunden har passat bra ihop med kvinnan, deras liv har sett ut att höra ihop.

I morse kom kvinnan gående längs vägen, det var mörkt, blåsigt och det såg väldigt ensamt ut. Hunden fanns inte med henne längre. När den tanken var tänkt välde de senaste dagarnas fruktansvärda katastrof över mig. Rubrikerna och bilderna i tidningen från flodvågens härjningar. Alla har väl läst om det och jag står frågande inför hur människor orkar leva vidare efter förluster av hustrur, män och barn. I sanning en tragedi, helt oanmäld kom döden och hälsade på och slog urskillningslöst mot fattig som rik. De senaste rapporterna pratar om över tjugo tusen döda, det är fler än de sjutton tusen barn som beräknas svälta ihjäl varje dag. Det passar sig inte att ironisera över katastrofer som den här, den samlade smärtan från alla anhöriga borde räcka för att utlösa ännu en flodvåg. Det är oväntad smärta, plötsligt där, utan någon som helst förvarning. Känner de föräldrar annorlunda som har ett barn som svälter ihjäl? När jag i tanken återvänder till kvinnan med hunden inser jag att hon förmodligen känner stor smärta över sin hund, inte ens ett barn. Det ser ensamt och kallt ut på vägrenen en tidig decembermorgon.