onsdag, december 15, 2004

Lägenhetsbråk vs Villabråk

När jag stod i omklädningsrummet efter ett träningspass idag hörde jag en konversation. Den ene hade igår blivit åhörare till vad han kallade ett lägenhetsbråk. Hans grannfru och han själv hade för ”en bra stund” lyssnat till skrik och dunkande från en lägenhet i angränsande trapphus. Polisen var kallad till platsen och de hade tydligen åstadkommit det största dunkandet då de slog in dörren, varefter tystnad återstod. Tystnad och en fråga i min skalle.

Om det finns lägenhetsbråk, finns det då också villabråk? Om så, är det någon skillnad på att bråka i en lägenhet eller en villa? När barn bråkar så gör de det språkligt helt generellt såvitt jag vet. Man pratar aldrig om sandlådebråk, matkösbråk eller stormarknadsbråk. Barn bråkar kort och gott, var de bråkar verkar inte ha någon betydelse. Uppenbarligen gäller inte detsamma för vuxna som bråkar, förutsatt att man i begreppen lägenhets- respektive villabråk alltid åsyftar vuxna (vilket jag tror är brukligt). När vuxna bråkar har platsen en avgörande betydelse, jag misstänker att man till och med skulle kunna hitta definitioner som väl avgränsar vilken typ av bråk som hör hemma i sovrummet, köket eller badrummet. En finare indelning av begreppen lägenhets- och villabråk alltså.

Nåväl, det mest intressant tycker jag är om det finns någon skillnad mellan bråken i olika bostadstyper. Kanske är det sammanlagda värdet av allt förstört lösöre större i ett villabråk än ett lägenhetsbråk, med undantag för Stockholms innerstad och en del andra platser? Man, kunde tänka sig att villabråkens språk är rikare och mer distinkt. Kanske lägenhetsbråken varar kortare tid då grannarna kanske hör det inträffade tidigare och då kan tillkalla polis snabbare än vid ett villabråk?

Bråken handlar nog om samma saker var det än sker. Utan att ha en aning så tror jag att man bråkar om kärlek och pengar.