fredag, december 04, 2015

Varför?

Människor dödar varandra, men jag förstår inte varför! Jag försöker kika in i huvudet på de män som väljer att döda oskyldiga människor. De måste ju ha ett mål, en bild av hur världen borde se ut när de vaknar på morgonen. Om de sluter ögonen och tänker på hur en perfekt morgon och en perfekt dag skulle se ut, vad ser de då? Är den bilden verkligen så annorlunda mot den jag ser att det är motiverat att döda mig? Kunde vi stället prata med varann om våra drömmar, om våra bilder av världen så som den borde vara? Naivt säger någon, ja det kanske är så det kallas, men naiv är bara ett ord och få naiva människor dödar. Kanske hittar jag bara mörker när jag kikar in i en del huvuden? Eller, finns det ändå hos alla en dröm om människor tillsammans, om skratt och vänner, om tryghhet och vila, om kärlek och barn, om mat och smaker och lukter och ögon som ser dig och säger  -hej?