måndag, oktober 05, 2015

De som räknas

Läser i fackorganet Karriär 7/2015 om en gråsprängd kvinna i pensionsåldern, Sarah Mcpee. Hon har tydligen tagit revansch. Det framgår av artikeln att hon när hon var ung inte fick vara med och leka med de andra ekonomerna fast hon hade en fin utbildning från Amerika och allt. Ingen visste vem hon var och då var hon tydligen ingen. Det påstår hon själv, hon säger "I ett litet land som Sverige känner alla VIKTIGA personer till varandra och den man inte hört talas om räknas inte riktigt." Vi exponeras ständigt för gräsliga budskap, men det här var så trångsynt och narcisistiskt att jag utnämner det till veckans höjdpunkt i denna till ingen ära främjande kategori. 

Det är beklämmande att en person som tydligen har stor ekonomisk makt, vilket ju är den enda makt som egentligen räknas idag, tror att bara de personer hon känner är viktiga. Jag ska avslöja en sanning, jag har aldrig hört talas om Sarah Mcphee och förmodligen inte hälften av hennes kompisar heller. Ur mitt perspektiv är hon då inte viktig, åtminstone inte viktigare än någon av alla de andra viktiga tio miljoner människorna i Sverige. Jag skulle kunna säga att när makten så tydligt markerar sin människosyn blir jag förvånad, men det vore att ljuga. Jag får bara alla mina fördommar om makt och maktfullkomlighet besannade. Ta nu pension du okända, men viktiga person, och försök ta igen alla försummade familjerelationer, schemalägg det gärna, så kan du för ett tag tro att det går att laga det som är trasigt genom att marschera genom livet som en robot och endast se en bitteliten del av världen.